Branża e-commerce. Od 28 czerwca sklepy internetowe muszą być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Już 28 czerwca 2025 r. wejdą w życie przepisy ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ustawa wdraża do polskiego prawa unijną dyrektywę, zwaną Europejskim Aktem o Dostępności (EAA). Celem nowych przepisów jest umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami korzystanie z produktów i usług w taki sposób, aby nie sprawiało im to trudności. Jedną z kategorii podmiotów, które zobowiązane są do dostosowania swojej działalności do nowych przepisów są podmioty zajmujące się handlem elektronicznym. Jakie obowiązki wiążą się z nowymi regulacjami?
Wymóg dostępności
Podmioty gospodarcze zajmujące się handlem elektronicznym będą miały obowiązek dostosować wykorzystywane narzędzia, w tym strony internetowe, aplikacje mobilne do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Mali, średni i duzi przedsiębiorcy będą musieli zadbać, aby korzystanie z ich platform sprzedażowych nie sprawiało trudności osobom z niepełnosprawnościami.
Zapewnienie dostępności opiera się na czterech podstawowych zasadach:
- zasadzie postrzegalności – głównym celem tej zasady jest przedstawianie informacji w sposób dostrzegalny dla innych zmysłów, za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, np. zapewnienie alternatywy tekstowej dla wszelkich treści nietekstowych.
- zasadzie funkcjonalności – głównym celem tej zasady jest zapewnienie aby komponenty interfejsu i nawigacja były możliwe do użycia, np. zapewnienie dostępności wszystkich funkcjonalności za pomocą klawiatury, zapewnienie wystarczającego czasu na przeczytanie i skorzystanie z treści.
- zasadzie zrozumiałości – głównym celem tej zasady jest zrozumiałość informacji i obsługi interfejsu, np. tworzenie treści możliwych do odczytania i zrozumiałych, zapewnienie aby strony internetowe otwierały się, wyglądały i działały w sposób przewidywalny.
- zasadzie kompatybilności – głównym celem tej zasady jest tworzenie treści w taki sposób, aby możliwe było skuteczne interpretowanie ich przez różne programy wykorzystywane przez użytkownika, w tym technologie wspomagające, np. zapewnienie zgodności z aktualnymi i przyszłymi programami użytkownika, w tym technologiami asystującymi.
Sama ustawa nie zawiera szczegółowych wytycznych dotyczących zapewnienia dostępności. Pomocne w tym zakresie mogą być załączniki do Europejskiego Aktu o Dostępności oraz standardy WCAG. Określają one w szczegółowy sposób środki techniczne umożliwiające zapewnienie dostępności (standard WCAG 2.1 oraz nowszy, choć niewdrożony jeszcze oficjalnie w Polsce WCAG 2.2).
Pozostałe obowiązki
Oprócz samego zapewnienia dostępności ustawa nakłada na podmioty gospodarcze również inne obowiązki, które można podzielić między innymi na:
- obowiązki o charakterze informacyjnym wobec osób ze szczególnymi potrzebami, wobec organu nadzoru rynku, czy też wobec Prezesa Zarządu PEFRON;
- obowiązki o charakterze kontrolnym oraz naprawczym, w tym przeprowadzanie oceny zgodności usługi z wymaganiami dostępności, uwzględniania zmian wymagań dostępności.
Kto będzie sprawdzał realizację obowiązków i jakie mogą być nałożone kary za brak ich realizacji?
Kontrolę w zakresie spełniania wymagań dostępności sprawuje system nadzoru rynku. Tworzą go Prezes Zarządu PFRON, organy nadzoru rynku (w przypadku usługi handlu elektronicznego jest to Minister Cyfryzacji ) oraz organy celne.
Naruszenie wynikających z ustawy obowiązków będzie zagrożone karami pieniężnymi. Kary mogą wynieść do dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa GUS w „Monitorze Polskim”, na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nie będą jednak większej niż 10 % obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, ustalonego według stanu na dzień wydania decyzji. Kary pieniężne nakładają Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku w drodze decyzji. Dodatkowo brak zapewnienia dostępności może wiązać się ze złożeniem skargi przez samego konsumenta.
Branża e-commerce musi więc podjąć niezwłoczne kroki, w celu dostosowania swoich sklepów internetowych i aplikacji sprzedażowych do wymogów dostępności.
radca prawny Patrycja Wasilewska, szefowa praktyki szefowa praktyki prawa ochrony danych osobowych
Zobacz również:
-
Czy za nieprzepisową jazdę rowerem można stracić prawo jazdy? SN rozwiewa wątpliwości
Sąd Najwyższy orzekł, że nielegalna jazda rowerem, który nie jest ...
-
Inwestycja w udziały. Co z kosztami uzyskania przychodów?
Nabycie udziałów w spółce to dobry sposób powiększenia i rozwoju ...
-
Planowane zmiany w ustawie sankcyjnej. Jak MF i KAS zamierzają interpretować nowe przepisy?
Ministerstwo Finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową (KAS) przekazało informacje ...