Reklamujesz wyroby medyczne? Zweryfikuj swoje treści przed 30 czerwca!

Reklamujesz wyroby medyczne lub usługi z wykorzystaniem wyrobów medycznych? Tylko do 30 czerwca 2023 r. masz czas na dostosowanie udostępnianych przez siebie treści do nowych zasad związanych z reklamą wyrobów medycznych.

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują istotne ograniczenia związane z reklamą wyrobów medycznych. Do 30 czerwca 2023 r. podmioty oferujące wyroby medyczne lub usługi, przy których używane są wyroby medyczne, mają czas na dostosowanie udostępnianych wcześniej materiałów reklamowych do nowych zasad.  Bez względu na wykorzystany kanał informacyjny – internet, radio, telewizja czy bilbordy, reklamodawcy muszą zweryfikować swoje treści. Niezgodną z aktualnymi przepisami reklamę, której rozpowszechnianie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie ustawy, można udostępniać nie dłużej niż do końca czerwca 2023 r.

Jakie zostały wprowadzone ograniczenia związane z reklamą wyrobów medycznych?

Główne zmiany wprowadzone przez ustawę o wyrobach medycznych to:

  • zakaz wykorzystania w reklamie wyrobu medycznego, kierowanej do publicznej wiadomości, wizerunku osób, które wykonują zawody medyczne lub podają się za takie osoby, jak też prezentują wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód;
  • reklama wyrobu medycznego nie może nakłaniać dzieci do zakupu, ani nakłaniać rodziców lub innych osób dorosłych do zakupu takich wyrobów dzieciom;
  • całkowity zakaz reklamy wyrobów medycznych przeznaczonych do używania przez osoby, które mają odpowiednie wykształcenie w dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny;
  • reklamę należy sformułować w sposób zrozumiały dla laika. W szczególności dotyczy to sformułowań medycznych i naukowych, przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury lub opracowań naukowych lub innych materiałów, z założenia skierowanych do osób wykształconych medycznie;
  • reklamę należy odpowiednio oznaczyć – zgodnie z wymogami rozporządzenia wydanego na podstawie przepisów ustawy o wyrobach medycznych.

Co należy zrobić najpóźniej do 30 czerwca 2023 r.?

Jeśli prowadzisz reklamę wyrobów medycznych lub usług, przy których wykorzystujesz wyroby medyczne powinieneś zweryfikować dotychczas udostępniane treści i materiały reklamowe pod kątem nowych zasad. Jeżeli udostępnione treści np. na stronie internetowej, social mediach, w materiałach reklamowych nie spełniają nowych wymogów, koniecznie je usuń lub odpowiednio zmodyfikuj.

Jakie konsekwencje prawne grożą w przypadku naruszenia przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych?

Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych może wydać w takim przypadku decyzję administracyjną, w której nakaże:

  • usunięcie stwierdzonych naruszeń lub
  • zaprzestanie publikowania, ukazywania się lub prowadzenia danej reklamy, lub
  • publikację wydanej decyzji w miejscach lub środkach masowego przekazu, w których ukazała się dana reklama.

Może też nałożyć karę do 2 mln złotych z tytułu naruszenia zasad związanych z reklamą wyrobów medycznych.

radca prawny dr Katarzyna Siemion

Zobacz również: