Rośnie zagrożenie ze strony trademark trolls. Jak ochronić swoją markę?

Coraz częściej znaki towarowe – nazwy spółki czy logo – rejestrują trademark trolls. To osoby nieuprawnione, których celem jest osiągnięcie korzyści majątkowej. Po rejestracji znaku towarowego podmiot nieuprawniony oferuje odsprzedaż praw do znaku towarowego lub udzielenie odpłatnej licencji za wygórowane kwoty. Czy można uchronić się  przed takim wymuszeniem?

W jaki sposób działają tzw. trademark trolls?

Można wyróżnić kilka modeli działania:

  • osoba nieuprawniona szuka firmy, która jest rozpoznawalna na rynku i rejestruje jej znak towarowy (nazwę spółki lub logo) w Urzędzie Patentowym,
  • firma dokonuje zgłoszenia swojego już rozpoznawalnego znaku towarowego, a inny podmiot składa sprzeciw, próbując uniemożliwić rejestrację. Powołuje się na podobieństwo ze swoim już zarejestrowanym znakiem towarowym, którego jednak w ogóle nie używa.

Następnie, podmiot nieuprawniony występuje do firmy z żądaniem pieniężnym. Brak zapłaty doprowadza do długotrwałego postępowania, w którym możliwe jest nawet zablokowanie sprzedaży pod daną marką na czas trwania postępowania. W konsekwencji, firma jest narażona na ogromne straty. Ponosi spore koszty związane z prowadzeniem postępowania, a często nawet zostaje zmuszona do rebrandingu czyli zmiany nazwy czy logo.

Należy zauważyć, że rejestracja cudzego znaku towarowego jest możliwa. Urząd Patentowy w toku rejestracji znaku towarowego nie bada czy dany podmiot faktycznie używa znaku towarowego lub czy przysługują mu prawa majątkowe do zgłaszanego znaku.

W jaki sposób chronić swoją markę?

Przede wszystkim, przed wprowadzeniem marki na rynek, należy zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której osoba nieuprawniona będzie wykorzystywała nie swoją markę.

Jeżeli jednak doszło już do nieuprawnionej rejestracji możliwe jest unieważnienie znaku towarowego. Wiąże się to jednak z długim postępowaniem oraz poniesieniem dodatkowych kosztów.

Jakie korzyści daje rejestracja znaku towarowego?

Rejestracja znaku towarowego daje osobie uprawnionej wyłączność na używania tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym terytorium. Oznacza to, że inna osoba lub podmiot nie mogą posługiwać się na rynku identycznym lub podobnym oznaczeniem w zakresie towarów i usług określonych w zgłoszeniu.

Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy stanowi również silne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją. Pozwala w prosty sposób reagować na działania innych podmiotów, które oferują swoje towary i usługi pod identycznym lub podobnym oznaczeniem czerpiąc korzyści z  rozpoznawalności i marki.

W obecnych czasach marka ma ogromną wartość – świadczy o jakości oferowanych towarów lub usług i przyciąga klientów. W konsekwencji, bardzo istotne jest, aby chronić ją w odpowiedni sposób.

Agata Kamińska

 

Oznaczenie spółki a naruszenie praw innych podmiotów – Bieluk i Partnerzy

Zobacz również: