Najlepszy regulamin sklepu internetowego? Nie przez kalkę
Podmiot prowadzący serwis internetowy, na przykład sklep, ma prawo urządzić go według swoich zasad. To wydaje się oczywiste, o ile zasady są zgodne z obowiązującym prawem. Ustanowienia tych reguł, choćby w podstawowym zakresie, wymaga zresztą ustawodawca. Obliguje przedsiębiorców świadczących usługi drogą elektroniczną do określania regulaminów świadczenia tych usług i udostępniania ich klientom.
Wymóg udostępnienia regulaminu klientowi wiąże się z koniecznością opracowania mechanizmu, według którego będzie to następowało. Opór przed podjęciem tego wyzwania spowodował, że wielu przedsiębiorców poszukiwało dróg „na skróty”. W efekcie od wielu już lat w regulaminach serwisów internetowych pojawiają się postanowienia typu: „Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu” albo „Złożenie zamówienia jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu sklepu.”. Mimo, że pierwsze orzeczenie, które uznało tego rodzaju klauzule za niedozwolone wydano wiele lat temu, a linia orzecznicza nie ulegała zmianom, można się na takie postanowienia natknąć nawet dziś.
Uzasadniając niedozwolony charakter tego postanowienia Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazuje, że konsument nie może akceptować regulaminu w sposób dorozumiany. Wymagana zgoda na jego postanowienia musi zostać wyrażona świadomie, w sposób wyraźny i jednoznaczny. Konsument nie może mieć żadnych wątpliwości co do tego, że składa oświadczenie, które doprowadzi do związania go zasadami określonymi w regulaminie. Akceptacja regulaminu, jeśli jest wymagana, nie może zatem następować „przy okazji”. Mechanizm odbierania oświadczenia w tym zakresie powinien być jasny i przejrzysty.
Zrozumiałym jest, że wielość występujących w praktyce gospodarczej sytuacji i różnorodność oferowanych i stosowanych na rynku rozwiązań może wywołać wątpliwości. W takiej sytuacji warto zasięgnąć porady specjalisty. Bezrefleksyjne kopiowanie pomysłów konkurencji czy wdrażanie własnych, na pierwszy rzut oka prostych i bezproblemowych w stosowaniu, może być zgubne. Niedozwolone zapisy w regulaminach mogą niepotrzebnie zainteresować organy ochrony konkurencji i konsumentów.
Z cyklu KLAUZULE NIEDOZWOLONE:
Wysokość wynagrodzenia, która wzbudza niepewność
Zobacz również:
-
Zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2025)
Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono nową wersję Polskiej Klasyfikacji ...
-
Obowiązkowe korzystanie z e-doręczeń – od kiedy dla przedsiębiorców?
System e-doręczeń to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek. Usługa ma zapewnić ...
-
Zwrot lokalu w pogorszonym stanie. Czy wynajmujący może odmówić odebrania lokalu?
Jednym z podstawowych obowiązków najemcy lokalu po zakończeniu najmu jest ...