Przedsiębiorca jako konsument
Od 1 stycznia 2021 r. osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą będą podlegać, w określonych sytuacjach, ochronie przysługującej konsumentom.
Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych przepisy dotyczące:
- niedozwolonych postanowień umownych – tzw. klauzul abuzywnych,
- rękojmi za wady,
- prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa,
będą miały zastosowanie do osób fizycznych zawierających umowę bezpośrednio związaną
z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego.
Charakter zawodowy będzie oceniany w szczególności na podstawie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Warto zwrócić uwagę, że powyższe zmiany powodują między innymi konieczność dostosowania regulaminów sklepów internetowych oraz stosowanych wzorców umów.
Nowe przepisy będą miały zastosowanie do umów zawieranych po 1 stycznia 2021 r.
Zobacz również:
-
Ochrona wizerunku w mediach społecznościowych. Co trzeba wiedzieć?
W dobie mediów społecznościowych, gdzie dzielenie się zdjęciami stało się ...
-
TSUE podważa polskie przepisy o solidarnej odpowiedzialności członków zarządu. Nowa szansa na obronę?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) 22 kwietnia 2025 r. opublikował ...
-
Obowiązkowy abonament RTV. Wzmożone kontrole u przedsiębiorców
W ostatnim czasie Poczta Polska intensyfikuje kontrole mające na celu ...