Zasady i warunki sytuowania reklam a uchwała krajobrazowa

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu wprowadziła do ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym możliwość ustanowienia przez radę gminy tzw. uchwały krajobrazowej.
Zgodnie z art. 37a ustawy rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania
w szczególności tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, a także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Uchwała krajobrazowa określa również warunki i termin dostosowania istniejących już tablic reklamowych, urządzeń reklamowych i szyldów, który nie może być krótszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały. Oznacza to, że przyjęte
w uchwale krajobrazowej zasady odnoszą się zarówno do nowych jak i istniejących już obiektów.
Przykładowo 16 stycznia 2020 r. uchwała krajobrazowa została przyjęta przez Radę Miasta
w Warszawie. Przewiduje ona w szczególności wprowadzenie:
- zakazu przesłaniania nośnikami reklamowymi okien,
- zakazu umieszczania reklam, które nie są szyldem na elewacjach budynków (wyjątkiem są ślepe, boczne ściany),
- minimalnej odległości pomiędzy poszczególnymi typami nośników wolnostojących,
- minimalnej odległości pomiędzy wolnostojącymi nośnikami a innymi elementami zagospodarowania terenu (np. budynkiem).
Podmiot, który umieścił tablice reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodnie z przepisami uchwały podlega karze pieniężnej. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie takiego podmiotu karę pieniężną można wymierzyć odpowiednio właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu.
Zobacz również:
-
Ochrona wizerunku w mediach społecznościowych. Co trzeba wiedzieć?
W dobie mediów społecznościowych, gdzie dzielenie się zdjęciami stało się ...
-
TSUE podważa polskie przepisy o solidarnej odpowiedzialności członków zarządu. Nowa szansa na obronę?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) 22 kwietnia 2025 r. opublikował ...
-
Obowiązkowy abonament RTV. Wzmożone kontrole u przedsiębiorców
W ostatnim czasie Poczta Polska intensyfikuje kontrole mające na celu ...