Prowadzenie ewidencji odpadów wyłącznie elektronicznie
Dnia 1 stycznia 2020 r. weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę o odpadach. Zmianie uległ sposób prowadzenia ewidencji odpadów. Papierowe dokumenty ewidencji odpadów zostały zastąpione elektroniczną ewidencją prowadzoną w ramach funkcjonowania systemu Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Obecnie ewidencję odpadów należy prowadzić za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO, dla każdego rodzaju odpadów oddzielnie. Dotychczasowe papierowe dokumenty ewidencji odpadów, w szczególności karty przekazania odpadów, zastąpione zostały dokumentami, które wystawiane są wyłącznie za pomocą modułu ewidencji odpadów w systemie BDO.
Ewidencję odpadów należy prowadzić na bieżąco. Przekazujący odpady ma obowiązek sporządzenia karty przekazania odpadów przed ich transportem.
Nowelizacja wprowadziła także obowiązek posiadania potwierdzenia wygenerowanego z BDO (w postaci pliku pdf. na urządzeniu mobilnym bądź w wersji wydruku papierowego) przez kierującego pojazdem transportującym odpady.
Od dnia 1 stycznia 2020 r. nie ma już możliwości wystawienia zbiorczych kart przekazania odpadów.
Nowelizacja wprowadziła także nowy rodzaj karty przekazania odpadów – kartę przekazania odpadów komunalnych, którą stosują podmioty takie jak:
- odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- posiadacz odpadów prowadzących zbieranie lub przetwarzanie odpadów komunalnych, oraz
- transportujący odpady komunalne.
Zobacz również:
-
Zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2025)
Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono nową wersję Polskiej Klasyfikacji ...
-
Obowiązkowe korzystanie z e-doręczeń – od kiedy dla przedsiębiorców?
System e-doręczeń to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek. Usługa ma zapewnić ...
-
Zwrot lokalu w pogorszonym stanie. Czy wynajmujący może odmówić odebrania lokalu?
Jednym z podstawowych obowiązków najemcy lokalu po zakończeniu najmu jest ...