Nowe obowiązki przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami

Od dnia 10 stycznia 2017 r. przedsiębiorcy zawierający umowy z konsumentami zobowiązani są do:
1. Poinformowania konsumenta o podmiocie uprawnionym, tj. podmiocie zarejestrowanym jako podmiot władny do prowadzenia postępowania pozasądowego pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, poprzez zamieszczenie zrozumiałej i łatwo dostępnej informacji np. na stronie internetowej przedsiębiorcy, w regulaminie sklepu internetowego lub w umowie zawieranej z konsumentem.
Przedmiotowy obowiązek dotyczy przedsiębiorców, którzy wyrażają wolę korzystania z pozasądowego systemu rozwiązywania sporów w sprawach konsumenckich oraz przedsiębiorców, którzy są do tego zobowiązani z mocy prawa. Informacja powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego. Rejestr podmiotów uprawnionych prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
2. W przypadku negatywnego rozpatrzenia przez przedsiębiorcę zgłoszonej przez konsumenta reklamacji przekazania konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku informacji:
1) o właściwym dla niego podmiocie uprawnionym,
2) o tym czy przedsiębiorca zamierza wziąć udział w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich , czy też odmawia takiego udziału. Niezłożenie przez przedsiębiorcę przedmiotowego oświadczenia traktowane będzie jako wyrażenie zgody na udział w postępowaniu pozasądowym.
Powyższe obowiązki związane są z wejściem w życie przepisów Ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich z dnia 23 września 2016 r., Dz. U. 2016.1823. Obowiązki dotyczą zarówno przedsiębiorców prowadzących działalność w formie stacjonarnej jak i przez Internet.
Poza obowiązkami, o których mowa powyżej przedsiębiorca, który prowadzi działalność przez Internet zobowiązany jest do:
1) podania konsumentowi adresu strony internetowej platformy ODR (platformy umożliwiającej prowadzenie i rozwiązanie pozasądowego sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą) dostępnej pod adresem: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=PL;
2) poinformowania konsumenta o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur, w tym uregulowanych w Ustawie o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich z dnia z dnia 23 września 2016 r., Dz. U. 2016.1823).
Zobacz również:
-
Czy za nieprzepisową jazdę rowerem można stracić prawo jazdy? SN rozwiewa wątpliwości
Sąd Najwyższy orzekł, że nielegalna jazda rowerem, który nie jest ...
-
Inwestycja w udziały. Co z kosztami uzyskania przychodów?
Nabycie udziałów w spółce to dobry sposób powiększenia i rozwoju ...
-
Branża e-commerce. Od 28 czerwca sklepy internetowe muszą być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Już 28 czerwca 2025 r. wejdą w życie przepisy ustawy ...