Influencerzy pod lupą Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w celu zbadania, czy treści sponsorowane umieszczane przez influencerów na blogach i portalach społecznościowych są oznaczane jako reklama. Brak właściwego oznaczenia takich wpisów stanowi bowiem kryptoreklamę. 

W ostatnim czasie rynek reklamowy przeniósł się do Internetu. Wiele firm promuje swoje produkty i usługi przy pomocy popularnych gwiazd mediów społecznościowych. Bez wątpienia dzięki swoim zasięgom z łatwością docierają do szerokiego grona odbiorców. Jeśli jednak influencer otrzymuje za promocję produktu lub usługi wynagrodzenie (pieniężne lub barterowe), powinien wyraźnie zaznaczyć w umieszczanym wpisie, że to reklama. Nieuczciwym jest sprawianie wrażenia, że influencer dzieli się z obserwatorami swoją prywatną opinią o produkcie lub usłudze, podczas gdy faktycznie za umieszczenie pozytywnej informacji otrzymał wynagrodzenie.

Postępowanie wyjaśniające, które prowadzi Prezes UOKiK nie jest skierowane przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. UOKiK sprawdzi, czy treści reklamowane są w ogóle oznaczane jako sponsorowane, a jeśli tak, to czy oznaczenie jest wystarczająco wyraźne. Badaniem objętych jest wiele podmiotów z branży, które na wezwanie będą musiały udzielić żądanych informacji. Zgodnie z przepisami za nieudzielenie informacji lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd, grozi kara do 50 mln euro.

Wyraźne i jednoznaczne oznaczenie internetowego wpisu jako reklama przekazuje obserwującym jasną informację. Dzięki temu wiedzą, czy dany przekaz jest reklamą, za którą influencer otrzymał wynagrodzenie czy  jego obiektywną opinią na temat produktu lub usługi.  Brak oznaczenia, że treść, którą umieścił influencer jest odpłatną promocją produktu lub usługi, stanowi kryptoreklamę. Taki przekaz może spełniać przesłanki do uznania go za nieuczciwą praktykę rynkową lub  za czyn nieuczciwej konkurencji.

Konsekwencją stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej lub dopuszczenia się czynu nieuczciwej konkurencji może być nałożenie na przedsiębiorcę kary. Jej wysokość może sięgać nawet do 10% przychodu. Aby tego uniknąć, influencer powinien oznaczyć wpis z reklamą jako materiał sponsorowany. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na współpracę reklamową z influencerami powinni zatem zastosować odpowiednie zapisy w umowach. Rozwiązaniem będzie jednoznacznie zobowiązanie  influencera do oznaczania sponsorowanych wpisów jako reklama.

 

aplikant radcowski Katarzyna Talipska

 

Zobacz również: