Podatek od reklamy, który ma przywrócić "więzi z tradycją"

Projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów został opublikowany. Zakłada on wprowadzenie nowego podatku (składki) obciążającej przychody uzyskane z tytułu nadawania reklam w telewizji i radiu, wyświetlania reklam w kinie, umieszczania reklam na nośniku zewnętrznym oraz zamieszczania reklam w prasie.
Wpływy ze składek z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej mają zasilić Narodowy Fundusz Zdrowia, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków oraz nowo utworzony Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy, któremu warto przyjrzeć się bliżej, ma to związek z długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania wirusa SARS-CoV-2.
Projekt zakłada, że składkami z tytułu reklamy są:
- składka z tytułu reklamy konwencjonalnej oraz
- składka z tytułu reklamy internetowej.
Obowiązek zapłaty składki obciąża usługodawcę i ma być uzależniony od osiągnięcia określonego poziomu przychodów z tytułu reklam.
Uzasadnienie do projektu ustawy jest niezwykle intrygujące, a przedstawiona argumentacja wprowadza w nie lada konsternację. Jak podkreśla ustawodawca, zmiany w przepisach wynikają z transferu aktywności społecznych do przestrzeni online spowodowanego sytuacją epidemiczną, który skutkował m.in. rozwarstwieniem poziomu kompetencji cyfrowych, coraz większymi trudnościami z oceną rzetelności pojawiających się informacji oraz utratą poczucia wspólnoty i więzi z tradycją. Rozwiązaniem tych problemów ma być nowy podatek.
Zgodnie z projektem, ustawa ma wejść w życie 1 lipca 2021 roku.
Zobacz również:
-
Wykonawca robót budowlanych nie będzie mógł żądać od Skarbu Państwa gwarancji zapłaty za roboty budowlane - kolejna nowelizacja kodeksu cywilnego
15 września 2023 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę nowelizującą ...
-
WOMEN ON BOARDS – parytety na giełdzie
Parlament Europejski i Rada Europejska w listopadzie 2022 r. przyjęły ...
-
Czy rada nadzorcza spółki powinna powołać komitety?
Komitety rady nadzorczej są ciałami powoływanymi przez radę, mogą mieć ...