Zakaz geoblokowania – możliwość nałożenia kar przez UOKiK
![Zakaz geoblokowania – możliwość nałożenia kar przez UOKiK](https://bieluk.pl/wp-content/uploads/Fotolia_105217369_Subscription_Monthly_M-1024x660.jpg)
Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 4 lipca 2019 r. umożliwia Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożenie na przedsiębiorcę kary pieniężnej za naruszenie zakazu geoblokowania, który naruszy zbiorowe interesy konsumentów albo zasady konkurencji. Na przedsiębiorcę Prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu przedsiębiorcy z poprzedniego roku.
Poprzez geoblokowanie określa się działania, których rezultatem jest uniemożliwienie, ograniczenie lub zróżnicowanie warunków dostępu do towarów lub usług w zależności od przynależności państwowej klienta, jego miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej (szerzej o zakazie geoblokowania pisaliśmy tutaj). Przykładowo, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może interweniować w przypadku gdy polski sklep internetowy automatycznie, bez pytania o zgodę, przekieruje konsumenta z innego kraju na stronę z ofertą w jego języku różniącą się od tej w języku polskim.
W praktyce UOKiK może ukarać jedynie firmy mające swoją siedzibą w Polsce, na które będą się skarżyć klienci z innych krajów Unii Europejskiej. W przypadku blokowania polskich konsumentów przez sklep internetowy z innego kraju Unii Europejskiej skargę można złożyć również do UOKiK, który przekaże informację o naruszeniu do właściwej instytucji.
Zobacz również:
-
Wyrok NSA: Cesja praw z umowy deweloperskiej, jako niezależna usługa jest opodatkowana 23% VAT
Naczelny Sąd Administracyjny 24 czerwca 2024 r., w rozszerzonym składzie ...
-
Zapobieganie korupcji i etyka biznesu zgodnie z ESRS G1
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym etyka i transparentność są kluczowe ...
-
Nowa uchwała Sądu Najwyższego dotycząca odszkodowania OC za naprawę pojazdu
W maju Sąd Najwyższy wydał uchwałę dotyczącą wysokości odszkodowania OC ...