Zakaz geoblokowania – możliwość nałożenia kar przez UOKiK
Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 4 lipca 2019 r. umożliwia Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożenie na przedsiębiorcę kary pieniężnej za naruszenie zakazu geoblokowania, który naruszy zbiorowe interesy konsumentów albo zasady konkurencji. Na przedsiębiorcę Prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu przedsiębiorcy z poprzedniego roku.
Poprzez geoblokowanie określa się działania, których rezultatem jest uniemożliwienie, ograniczenie lub zróżnicowanie warunków dostępu do towarów lub usług w zależności od przynależności państwowej klienta, jego miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej (szerzej o zakazie geoblokowania pisaliśmy tutaj). Przykładowo, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może interweniować w przypadku gdy polski sklep internetowy automatycznie, bez pytania o zgodę, przekieruje konsumenta z innego kraju na stronę z ofertą w jego języku różniącą się od tej w języku polskim.
W praktyce UOKiK może ukarać jedynie firmy mające swoją siedzibą w Polsce, na które będą się skarżyć klienci z innych krajów Unii Europejskiej. W przypadku blokowania polskich konsumentów przez sklep internetowy z innego kraju Unii Europejskiej skargę można złożyć również do UOKiK, który przekaże informację o naruszeniu do właściwej instytucji.
Zobacz również:
-
O zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej
Użytkownicy technologii telekomunikacyjnych narażeni są na coraz częstsze próby oszustwa, ...
-
Czy należy rejestrować różne wersje kolorystyczne znaku towarowego?
15 kwietnia 2014 roku został wydany oficjalny komunikat dotyczący zakresu ...
-
Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów niekonstytucyjny. Tak orzekł TK
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest niekonstytucyjny. ...