Zasada minimalizacji danych – gdy mniej znaczy lepiej!
Zasady przetwarzania danych osobowych stanowią trzon przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Wiążą się ściśle z przepisami szczegółowymi nakładającymi na podmioty uczestniczące w procesie przetwarzania danych określone obowiązki. Zasady określają zakres oraz sposób realizacji poszczególnych obowiązków.
Jedną z zasad przetwarzania danych, która nastręcza administratorom danych sporo problemów jest zasada minimalizacji danych.
Na czym polega zasada minimalizacji danych?
Zgodnie z zasadą minimalizacji danych administrator danych może przetwarzać tylko takie dane, które są niezbędne do realizacji ustalonego (wyraźnie skonkretyzowanego) celu przetwarzania. Zasada minimalizacji danych wiąże się ściśle z inną zasadą przetwarzania danych – zasadą celowości.
Zgodnie z motywem 39 RODO:
(…) konkretne cele przetwarzania danych osobowych powinny być wyraźne, uzasadnione i określone w momencie ich zbierania. Dane osobowe powinny być adekwatne, stosowne i ograniczone do tego, co niezbędne do celów, dla których są one przetwarzane (…). Dane osobowe powinny być przetwarzane tylko w przypadkach, gdy celu przetwarzania nie można w rozsądny sposób osiągnąć innymi sposobami (…).
Przykład:
Administrator danych chce zbudować bazę odbiorców informacji marketingowych. Planuje wysyłać informacje marketingową drogą e-mail oraz poprzez wiadomości SMS. W tym celu administrator zbiera wypełniane formularze zgód marketingowych. W formularzu konieczne (obligatoryjne) jest wypełnienie pól imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, adres zamieszkania, data urodzenia. Powyższy zakres danych jest nadmiarowy. Nie ma potrzeby gromadzenia daty urodzenia czy adresu zamieszkania do wysłania informacji marketingowej drogą elektroniczną.
Jak stosować zasadę minimalizacji danych w praktyce?
Przy planowaniu nowego projektu, który wiąże się z przetwarzaniem danych, administrator musi wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne. Powinny zapewnić przetwarzanie wyłącznie danych niezbędnych do osiągnięcia ustalonego celu.
Przykłady:
- korzystasz z wzoru umowy – ustal jakie dane kontrahenta są niezbędne do realizacji umowy (CEL) i tylko takie dane jako obligatoryjne wpisz w jej komparycji;
- korzystasz z formularzy internetowych – ustal czemu służy formularz (CEL), jakie dane osoby wypełniającej formularz są niezbędne do realizacji celu, w którym formularz jest zbierany i tylko takich danych wymagaj (traktuj jako obligatoryjne);
- świadczysz usługę prowadzenia konta (np. konta w sklepie internetowym) – ustal jakie funkcje są niezbędne do prowadzenia konta (CEL) i jakie dane usługobiorcy są niezbędne do tego, aby z tych funkcji korzystać.
W ramach projektu można realizować również dodatkowe cele, dla których osiągnięcia trzeba pozyskać dodatkowe dane osobowe.
Przykład:
Posiadacze konta w sklepie internetowym mogą otrzymywać za ich zgodą rabaty urodzinowe. Do realizacji tego celu niezbędna jest wiedza o dacie urodzenia klienta. W takiej sytuacji w formularzu służącym do założenia konta może pojawić się pole na wpisanie daty urodzenia. Jego wypełnienie musi być jednak fakultatywne. W formularzu należy wyraźnie wskazać, które dane trzeba wypełnić, aby założyć konto i korzystać z jego funkcjonalności (np. oznaczyć je gwiazdką). Trzeba także określić, które dane są fakultatywne, gdyż wiążą się one z realizacją innego, podrzędnego celu. Ważne, aby wyraźnie zakomunikować ten dodatkowy cel.
Stanowisko Europejskiej Rady Ochrony Danych
4 grudnia 2025 r. EROD wydała rekomendacje, w których zajęła stanowisko w kwestii wymuszania od użytkowników stron e-commerce zakładania kont. Jednym z poruszanych przez EROD wątków była zasada minimalizacji danych. W ocenie EROD wymaganie od użytkownika np. sklepu internetowego założenia konta, w sytuacji, gdy istnieje możliwość dokonania zakupów w charakterze gościa, może stanowić naruszenie tej zasady. W rekomendacjach EROD wskazała, że wymóg utworzenia konta użytkownika skutkuje koniecznością przetwarzania większej liczby danych, w tym danych uwierzytelniających, które nie są niezbędne do zawarcia i realizacji umowy sprzedaży.
Podsumowanie
Każdy administrator danych osobowych musi znać określone w RODO zasady ich przetwarzania. Znajomość zasad wzbudza czujność na różne aspekty związane z przetwarzaniem danych i ułatwia proces wdrażania RODO w organizacji. Przestrzeganie zasady minimalizacji danych pozwala na przetwarzanie danych wyłącznie w zakresie niezbędnym do ustalonych celów. To z kolei zmniejsza ryzyko ewentualnych naruszeń. Znajomość i przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych stanowi przede wszystkim realizację obowiązków prawnych. Warto też pamiętać, że pozwala budować zaufanie klientów.
radca prawny Patrycja Wasilewska, szefowa praktyki prawa ochrony danych osobowych
Zobacz również:
-
Postępowanie karne i administracyjne o „sztuczne warunki” - jak się bronić?
W sprawach dotyczących „sztucznych warunków” bardzo często toczą się (niekiedy ...
-
Wygrana przed KIO w sprawie z pogranicza pzp i podatków
Prawo zamówień publicznych coraz częściej przenika się z innymi dziedzinami ...
-
Sztuczne warunki a odpowiedzialność karna
Sztuczne warunki to zagadnienie, które pojawia się nie tylko w ...