Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym
Jednym z celów, jaki towarzyszył pomysłodawcom nowelizacji ustawy planistycznej jest umożliwienie obywatelom udziału w tworzeniu przepisów regulujących kwestie planowania przestrzennego. Z tego też powodu do ustawy planistycznej dodano rozdział zatytułowany „Partycypacja społeczna”.
Wyodrębnienie przepisów dotyczących partycypacji społecznej jako osobnego rozdziału ma na celu podwyższenie standardów prowadzenia rozmów z mieszkańcami i otwarcie katalogu możliwych do stosowania narzędzi partycypacji o nowe techniki, m.in. związane z cyfryzacją. Dostęp do informacji o konsultacjach społecznych zapewniony ma zostać lokalnie oraz w zasięgu ogólnokrajowym.
Na czym będzie polegać partycypacja społeczna?
Według założeń ustawodawcy partycypacja ma sprowadzać się do:
- umożliwienia interesariuszom udziału w przygotowaniu aktów planowania przestrzennego (poprzez wypowiadanie się, składanie wniosków lub uczestnictwo w konsultacjach społecznych);
- prowadzenia działań edukacyjnych i informacyjnych o istocie, celach i zasadach planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Interesariusz czyli kto?
Interesariuszami są nie tylko osoby fizyczne będące np. mieszkańcami , ale także:
- osoby prawne;
- jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną;
- jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne;
- organy władzy publicznej;
- jednostki pomocnicze gminy oraz
- organy doradcze i konsultacyjne gminy.
Co ważne – ustawa umożliwia mieszkańcom danej gminy samodzielne zainicjowanie procedury planistycznej zmierzającej do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Partycypacja może więc stać się dobrym narzędziem mieszkańców do współkształtowania polityki przestrzennej zamieszkiwanej przez siebie gminy.
W jakiej formie będzie można „partycypować”?
Sposoby, miejsca i terminy prowadzenia konsultacji społecznych ustala się w sposób zapewniający udział możliwie szerokiego grona interesariuszy. Ustawodawca szeroko ujął formy konsultacji społecznych określając, że są nimi m. in.:
- spotkanie plenerowe lub spacery studyjne na obszarze objętym aktem planowania przestrzennego,
- zbieranie uwag,
- spotkania otwarte,
- panele ekspercie,
- ankiety,
- dyżury projektanta.
Uprawnione organy będą miały obowiązek przeprowadzać konsultacje w sposób przystępny dla interesariuszy (np. poprzez użycie informacji o aktach planowania opracowanych w niespecjalistycznym języku), tak aby umożliwić aktywny udział w procedurze planowania, z jednoczesnym poszanowaniem jawności i sprawności postępowania planistycznego.
Podsumowanie
Nie ma wątpliwości, że powyższa zmiana doprowadzi do zwiększenia udziału społeczeństwa w procesie planowania przestrzennego – co oczywiście oceniam na plus. Dzięki temu, mieszkańcy danej jednostki terytorialnej będą mieli realny wpływ na decyzję władz w zakresie kształtowania polityki planistycznej. W efekcie, planowanie będzie uwzględniało wolę mieszkańców. W konsekwencji spodziewać się można chociażby mniejszej ilości zaskarżonych uchwał i dzięki temu usprawnionej procedury uchwalania zmian w prawie planowania przestrzennego.
Zobacz również:
-
Otrzymaliśmy dofinansowanie na udział w misji gospodarczej do Serbii
Z przyjemnością informujemy, że Kancelaria Radców Prawnych Bieluk i Partnerzy ...
-
Korzystna zmiana dla podatników. Wydatki na poczęstunek współpracownika są kosztem
Wydatki poniesione na artykuły spożywcze i poczęstunek zarówno dla pracowników, ...
-
Fundacje rodzinne mogą na chwilę odetchnąć z ulgą. Najnowsza opinii Szefa KAS
W obliczu burzliwej dyskusji wywołanej serią wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów, ...