Dyrektywa Omnibus - lepsza ochrona konsumentów, nowe obowiązki przedsiębiorców
Unijna dyrektywa Omnibus to kolejny krok w celu wzmocnienia skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich. Co za tym idzie przedsiębiorcy muszą przygotować się do spełnienia kolejnych obowiązków.
Na wdrożenie założeń dyrektywy do krajowego porządku prawnego Polska miała czas do 28 maja 2022 roku. Jak na razie polski projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw nie został jeszcze przyjęty. Polscy przedsiębiorcy powinni jednak pochylić się nad przepisami Omnibusa już teraz, istnieje bowiem ryzyko uznania ich działań sprzecznych z dyrektywą za naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
Nowe obowiązki dostawców internetowych platform handlowych
Dyrektywa Omnibus nałoży na przedsiębiorców, szczególnie dostawców internetowych platform handlowych, nowe obowiązki. Co najważniejsze dostawca internetowej platformy handlowej, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, będzie miał obowiązek poinformować konsumenta:
- o głównych parametrach pozycjonowania produktów,
- o tym, czy osoba trzecia oferująca produkty na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą. (Jeśli osoba trzecia nie jest przedsiębiorcą dostawca internetowej platformy handlowej będzie miał obowiązek poinformowania konsumenta o niestosowaniu przepisów konsumenckich do tej umowy.)
Umowy zawierane podczas zorganizowanych wycieczek, pokazów lub nieumówionych wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta
Projekt ustawy przewiduje również ważne zmiany dla przedsiębiorców zawierających umowy podczas zorganizowanych wycieczek, pokazów lub nieumówionych wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta. Przedsiębiorca nie będzie mógł przyjąć płatności za przedmiot umowy przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Ponadto ustawa wydłuża termin do odstąpienia od umowy z 14 do 30 dni.
Obowiązek udowodnienia obniżki
Każdy przedsiębiorca, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług będzie miał obowiązek do prezentowania, obok informacji o obniżonej cenie, również informacji o najniższej cenie towaru lub usługi, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Informacja ma być jednoznaczna, niebudząca wątpliwości oraz umożliwiająca porównanie cen.
Tylko wiarygodne opinie
Każdy przedsiębiorca, umożliwiający konsumentom dostęp do opinii o produktach, będzie zobowiązany zapewnić, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli. Powinien również udzielić informacji o tym, w jaki sposób zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów.
Przypominamy, że nieprzestrzeganie regulacji konsumenckich może być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową, co wiąże się z ryzykiem nałożenia wysokich kar na przedsiębiorców.
Zobacz również:
-
Zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2025)
Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono nową wersję Polskiej Klasyfikacji ...
-
Obowiązkowe korzystanie z e-doręczeń – od kiedy dla przedsiębiorców?
System e-doręczeń to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek. Usługa ma zapewnić ...
-
Zwrot lokalu w pogorszonym stanie. Czy wynajmujący może odmówić odebrania lokalu?
Jednym z podstawowych obowiązków najemcy lokalu po zakończeniu najmu jest ...