Compliance wsparciem dla przedsiębiorców
Współczesne przedsiębiorstwa działają w bardzo dynamicznym otoczeniu biznesowym. Ustawodawca wprowadza szereg nowych regulacji prawnych będących reakcją na pandemię. Jednocześnie , prowadzi swoją regularną aktywność legislacyjną. W konsekwencji przedsiębiorcy niejednokrotnie stają przed dylematami jak:
- interpretować dane normy prawne,
- uniknąć konsekwencji z tytułu ich nieprzestrzegania,
- wyznaczyć granice ryzyka na które mogą sobie pozwolić prowadząc działalność gospodarczą.
Z pomocą przychodzi Compliance (ang. zgodność), którego pojęcie wyłoniło się z audytu oraz kontrolingu i pełni dla tych dwóch obszarów funkcję wsparcia. Compliance to przede wszystkim zgodność z przepisami prawa, ale nie tylko. To również zgodność z zasadami etyki, czy normami branżowymi oraz zespół procedur i systemów, których zadaniem jest zapobieganie występowaniu niezgodności w firmie.
Podstawową funkcją Compliance jest monitoring procesu wdrażania obowiązującego prawa. Wszystkie regulacje, przepisy i standardy powinny zostać wprowadzone w przedsiębiorstwie w sposób jasny i przejrzysty oraz w należyty sposób zastosowane.
Tworzenie polityki Compliance wymaga indywidualnego podejścia, uszycia niejako na miarę. Nie ma jednolitego wzoru ani szablonu Compliance. Sprawnie prowadzona polityka Compliance pomaga w odpowiedni sposób kształtować tożsamość przedsiębiorstwa, podejmując działania prewencyjne eliminujące np. przypadki korupcji, mobbingu, czy odpowiedzialności z tytułu nieprzestrzegania norm prawa podatkowego.
Zobacz również:
-
O zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej
Użytkownicy technologii telekomunikacyjnych narażeni są na coraz częstsze próby oszustwa, ...
-
Czy należy rejestrować różne wersje kolorystyczne znaku towarowego?
15 kwietnia 2014 roku został wydany oficjalny komunikat dotyczący zakresu ...
-
Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów niekonstytucyjny. Tak orzekł TK
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest niekonstytucyjny. ...