Koronawirus - czy pracodawca może nie dopuścić do pracy ?

Pracownik wraca z rejonu objętego pandemią koronawirusa. Czy pracodawca może nie dopuścić go do pracy?
Zgodnie z wyjaśnieniami Państwowej Inspekcji Pracy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa pracy pracodawca nie ma takiej możliwości. Nie może samodzielnie ocenić stanu zdrowia pracownika. Wysłanie pracownika na obowiązkowe badania lekarskie wynika z przepisów prawa pracy i możliwe jest w trzech przypadkach: badania wstępne oceniające zdolność do pracy, badania okresowe w wyznaczonym przez lekarza terminie i kontrolne, jeśli pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim dłużej niż 30 dni. Obowiązujące przepisy nie pozwalają pracodawcy kierować pracowników na obowiązkowe badania nawet w związku z podwyższonym ryzykiem zachorowania choroba wirusową.
W projekcie specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, przewidziano rozwiązanie ograniczające rozprzestrzenianie się koronawirusa w miejscu pracy. Pracodawca będzie mógł polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).
Zobacz również:
-
Amortyzacja i sprzedaż aut poleasingowych. Ważne zmiany od 1 stycznia 2026 r.
Praktyczne rekomendacje dla przedsiębiorców, jak przygotować się na nadchodzące zmiany ...
-
Prawo dostępu do danych. Jakie obowiązki ma administrator danych?
Rozporządzenie unijne dotyczące ochrony danych osobowych (RODO) przyznaje podmiotom danych ...
-
Deregulacja prawa handlowego – koniec z więzieniem za upadłość?
Proces legislacyjny dotyczący najnowszej nowelizacji Kodeksu Spółek Handlowych (KSH), znanej ...