Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym.
Ustawa określa zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych. Dokumenty te przekazywane są za pośrednictwem platformy.
Do realizacji obowiązków wynikających z ustawy służy Platforma PEF (dostępna pod linkiem). Każdy zamawiający ma obowiązek posiadania konta na platformie. Zamawiający powinien założyć konto na platformie przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej. Korzystanie z platformy jest bezpłatne.
Zamawiający mają obowiązek odbierania od wykonawców elektronicznych faktur za pomocą platformy. Ustawa dopuszcza również możliwość korzystania z platformy elektronicznego fakturowania przy przekazywaniu innych (niż faktury) ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych, jeżeli obie strony zgodzą się na takie rozwiązanie.
Korzystanie z platformy elektronicznego fakturowania, uregulowane w przedmiotowej ustawie, dotyczy jedynie etapu realizacji zamówienia publicznego.
Zobacz również:
-
Dyrektywa „stop-the-clock” czyli odroczenie ESG. Co to oznacza dla firm?
W czerwcu 2025 r. Polska rozpoczęła wdrażanie kluczowego elementu tzw. ...
-
Dark patterns – wzorzec niewart naśladowania
Dark patterns, czyli zwodnicze wzorce projektowe, to techniki wykorzystywane w ...
-
Obrót nieruchomościami rolnymi - najnowsza publikacja naszych specjalistów od prawa rolnego
„Obrót nieruchomościami rolnymi w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego. Komentarz ...