Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym.
Ustawa określa zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych. Dokumenty te przekazywane są za pośrednictwem platformy.
Do realizacji obowiązków wynikających z ustawy służy Platforma PEF (dostępna pod linkiem). Każdy zamawiający ma obowiązek posiadania konta na platformie. Zamawiający powinien założyć konto na platformie przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej. Korzystanie z platformy jest bezpłatne.
Zamawiający mają obowiązek odbierania od wykonawców elektronicznych faktur za pomocą platformy. Ustawa dopuszcza również możliwość korzystania z platformy elektronicznego fakturowania przy przekazywaniu innych (niż faktury) ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych, jeżeli obie strony zgodzą się na takie rozwiązanie.
Korzystanie z platformy elektronicznego fakturowania, uregulowane w przedmiotowej ustawie, dotyczy jedynie etapu realizacji zamówienia publicznego.
Zobacz również:
-
Amortyzacja i sprzedaż aut poleasingowych. Ważne zmiany od 1 stycznia 2026 r.
Praktyczne rekomendacje dla przedsiębiorców, jak przygotować się na nadchodzące zmiany ...
-
Prawo dostępu do danych. Jakie obowiązki ma administrator danych?
Rozporządzenie unijne dotyczące ochrony danych osobowych (RODO) przyznaje podmiotom danych ...
-
Deregulacja prawa handlowego – koniec z więzieniem za upadłość?
Proces legislacyjny dotyczący najnowszej nowelizacji Kodeksu Spółek Handlowych (KSH), znanej ...