Nowelizacja prawa zamówień publicznych - zmiana katalogu przesłanek wykluczenia z postępowania

W wyniku nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie dnia 19 października 2014 r., zmianie uległ art. 24, który wskazuje przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W wyniku zmiany nie można już wykluczać z postępowania wykonawców:
– którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, lub zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, jeżeli szkoda lub obowiązek zapłaty kary umownej wynosiły nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia i zostały stwierdzone orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania,
– z którymi dany zamawiający rozwiązał, wypowiedział albo odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli powyższe nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.
Ponadto w prawie zamówień publicznych pojawiła się nowa przesłanka powodująca wykluczenie wykonawcy z postępowania. Zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych. Zamawiający nie wyklucza jednak wykonawcy, który udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia. Jednakże wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2a prawa zamówień publicznych, będzie możliwe jedynie, jeżeli zamawiający przewidział taką możliwość w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w zaproszeniu do negocjacji.
Zobacz również:
-
Czy weksel in blanco można podpisać elektronicznie?
Weksel in blanco, mimo upływu wielu lat od wprowadzenia go ...
-
Ochrona wizerunku w mediach społecznościowych. Co trzeba wiedzieć?
W dobie mediów społecznościowych, gdzie dzielenie się zdjęciami stało się ...
-
TSUE podważa polskie przepisy o solidarnej odpowiedzialności członków zarządu. Nowa szansa na obronę?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) 22 kwietnia 2025 r. opublikował ...