Prowadzenie ewidencji odpadów wyłącznie elektronicznie

Dnia 1 stycznia 2020 r. weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę o odpadach. Zmianie uległ sposób prowadzenia ewidencji odpadów. Papierowe dokumenty ewidencji odpadów zostały zastąpione elektroniczną ewidencją prowadzoną w ramach funkcjonowania systemu Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Obecnie ewidencję odpadów należy prowadzić za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO, dla każdego rodzaju odpadów oddzielnie. Dotychczasowe papierowe dokumenty ewidencji odpadów, w szczególności karty przekazania odpadów, zastąpione zostały dokumentami, które wystawiane są wyłącznie za pomocą modułu ewidencji odpadów w systemie BDO.
Ewidencję odpadów należy prowadzić na bieżąco. Przekazujący odpady ma obowiązek sporządzenia karty przekazania odpadów przed ich transportem.
Nowelizacja wprowadziła także obowiązek posiadania potwierdzenia wygenerowanego z BDO (w postaci pliku pdf. na urządzeniu mobilnym bądź w wersji wydruku papierowego) przez kierującego pojazdem transportującym odpady.
Od dnia 1 stycznia 2020 r. nie ma już możliwości wystawienia zbiorczych kart przekazania odpadów.
Nowelizacja wprowadziła także nowy rodzaj karty przekazania odpadów – kartę przekazania odpadów komunalnych, którą stosują podmioty takie jak:
- odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- posiadacz odpadów prowadzących zbieranie lub przetwarzanie odpadów komunalnych, oraz
- transportujący odpady komunalne.
Zobacz również:
-
Amortyzacja i sprzedaż aut poleasingowych. Ważne zmiany od 1 stycznia 2026 r.
Praktyczne rekomendacje dla przedsiębiorców, jak przygotować się na nadchodzące zmiany ...
-
Prawo dostępu do danych. Jakie obowiązki ma administrator danych?
Rozporządzenie unijne dotyczące ochrony danych osobowych (RODO) przyznaje podmiotom danych ...
-
Deregulacja prawa handlowego – koniec z więzieniem za upadłość?
Proces legislacyjny dotyczący najnowszej nowelizacji Kodeksu Spółek Handlowych (KSH), znanej ...