Wadium obowiązkowo w wersji elektronicznej
Od dnia 18 października 2018 r. obowiązują przepisy, które wprowadzają obowiązek komunikowania się pomiędzy zamawiającym a wykonawcami, w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej lub przekraczającej tzw. progi unijne, wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej – o czym pisaliśmy już tutaj.
W związku ze wskazaną zmianą przepisów, powstało pytanie, w jakiej formie powinien zostać przekazany zamawiającemu dokument wadium wnoszonego w formie niepieniężnej. W tym przypadku istotnym jest bowiem, aby zamawiający dysponował oryginałem dokumentu wadium, uprawniającym zamawiającego do żądania zapłaty. Wątpliwości w tym zakresie rozwiała interpretacja Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 17 października 2018 r. Zgodnie z interpretacją, wadium w formie niepieniężnej (np. w formie gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej) musi być wniesione w postaci elektronicznej. Wynika z tego, że gwarancje bankowe, ubezpieczeniowe oraz poręczenia muszą być dokumentem elektronicznym, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zobacz również:
-
Kiedy za VAT z pustych faktur zapłaci pracownik? Nowe orzeczenie TSUE
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał ważne orzeczenie w sprawie podatku ...
-
Licencja wygasła a książki zalegają w magazynie wydawcy
Zdecydowana większość papierowych książek pojawia się na rynku na podstawie ...
-
Rola podwójnej istotności w kontekście Rozporządzenia ESRS
Dyrektywa CSRD obowiązująca od 1 stycznia 2024 r. wprowadziła obowiązki ...